Breaking News

07 d’agost 2013

REPTE: 365 DIES SENSE CRIDAR ALS MEUS FILLS

He trobat al blog PutumPutum un article molt curiós sobre l'experiència d'una mare nord-americana de quatre nens que es va proposar un bon dia deixar de cridar als seus fills durant un any sencer.
Va anomenar aquest repte personal com el "Repte Rinoceront taronja" i va crear un blog on va anar explicant la seva experiència dia a dia.
Un cop passats els 365 dies va publicar aquest post, d'una sinceritat colpidora.

10 coses que vaig aprendre quan vaig deixar de cridar als meus fills  
Algú em va preguntar aquest cap de setmana passat: Quines han estat les teves conclusions de no cridar durant un any sencer? Has après alguna cosa? 
Eh, molt bona pregunta. I em va fer pensar...bé, que he après? Diré una cosa: he après molt, molt més del que pot explicar-se en una entrada del blog! Així que vull compartir les 10 millors coses que he après en aquest repte, quan em vaig prometre no cridar als meus fills durant 365 dies seguits. 
1. Cridar no és la única cosa que no he fet durant aquest any (399 dies per ser exactes!)  
Tampoc me n'he anat al llit amb un pou immens a l'estómac perquè em sentia la pitjor mare del món.
No li he cridat al meu marit, a qui cridava una vegada i una altra. I no he sentit als meus fills cridar: Ets la pitjor mare del mon, no t'estimo! 
Si, he après d'una manera realment ràpida que és molt millor no cridar.  
2. Els meus fills són el meu públic més important. 
Quan vaig tenir la meva "epifania No més crits" em vaig adonar que jo no crido en presència d'altra gent, perquè vull que pensin que sóc una mare amorosa i pacient. La veritat és que jo ja ho era així, però poques vegades quan estava sola, sempre quan estava "en públic", amb una audiència que em podia jutjar. 
Això hauria de ser al revés, en realitat! Sempre tinc públic -els meus quatre nens sempre em miren i ells són l'audiència que més m'importa-, que són a qui jo vull mostrar que puc ser molt amorosa, pacient i "lliure-de-crits". Vull que els meus fills em jutgin i proclamin: La meva mare és la millor del món!
Recordo això cada vegada que sóc a casa i penso que no puc perdre el cap, òbviament no puc... ja ho faré fora de casa!  
3. Els nens són nens, i no només els nens, la gent també 
Igual que jo, els meus nens tenen dies bons i dies dolents. Alguns dies són agradables i dolços i escolten molt bé, altres són rondinaires i difícils. Per cert, jo sóc sempre dolça i mai difícil, sempre. Ja!
I com tots els nens, els meus són difícils, i a vegades no volen posar-se les sabates i pinten la paret, sobretot si es tracta dels nou paper de paret que tant li agrada a la mama. Així que sí, he de revisar les meves expectatives i recordar que els meus fills són nens: ells encara estan aprenent, segueixen creixent i encara han de recordar la manera de gestionar el "despertar-se amb el peu esquerre". Quan "s'equivoquen" he de recordar que no només els crits no ajuden, sinó que, com a mi, no els agrada que els cridin!  
4. No sempre puc controlar les accions dels meus fills, però sempre puc controlar la meva reacció.  
Puc fer tot l'esforç de seguir tots els "trucs" de criança del món per a tenir uns nens ben disciplinats, però ja que els meus fills són nens, no faran sempre el que jo vull.
Puc decidir cridar "Recull els Legos!" quan no m'estan escoltant, o anar-me'n lluny un segon, recuperar la compostura fent quatre salts i després tornar amb una altra estratègia. 
Anar-se'n i prendre's uns segons, pot aconseguir tenir els Legos recollits més ràpid que cridant. 
5. Cridar no funciona 
Hi ha hagut moltes vegades en què volia deixar el meu repte, quan pensava que cridar seria més fàcil que fer respiracions profundes i buscar alternatives creatives. Però jo era conscient, des de l'inici vaig aprendre que cridar, simplement, no funciona, només fa que les coses surtin de mare i fa que sigui difícil per als meus fills que sentin i entenguin el que els vull dir.
Com poden escoltar-me i entendre'm clarament quan dic: Afanyeu-vos, agafeu les bosses, les sabates, les jaquetes, no us baralleu i aneu més ràpid! quan tot és una barreja d'intimidació i ordres que fa que es posin a plorar?  
6. Coses increïbles que poden passar quan no es crida 
Una nit vaig sentir passos que venien de les habitacions, més tard de l'hora de dormir. Encara que em vaig emprenyar, ja que el meu "temps per mi" s'havia interromput, vaig romandre tranquil·la i vaig anar a dir-li amb meu fill que se'n tornés al llit. 
Mentre el ficava al llit em va dir: "Mama, m'estimaràs si me'n vaig al cel primer? Perquè si te'n vas tu primer encara t'estimaré. Sempre t'estimaré." 
Les llàgrimes em venen als ulls només d'escriure això. Puc garantir que si hagués cridat: "Torna al llit!" mai hauriem mantingut aquesta dolça conversa.  
7. No cridar és difícil, però és possible! 
No diré que no cridar és fàcil, però aconseguir ser creatiu buscant alternatives, sens dubte ho va fer més fàcil i més factible. Cridar al lavabo, picar-me el pit com un goril·la, cantar Lalala, Lalala, i usar tovallons taronja a taula com un recordatori de la promesa, ho va fer tot més fàcil. 
Clar, m'he sentit tonta de vegades fent aquestes coses, però m'han ajudat a no deixar-ho! 
El mateix passa amb les meves noves paraules preferides: "com a mínim". Aquestes tres paraules em donen una gran perspectiva i em recorden que m'he de relaxar. Jo les utilitzo en qualsevol situació molesta: acaba de tirar la gerra de llet a terra... bé, com a mínim no era de vidre i com a mínim estava intentant ajudar! 
8. Moltes vegades el problema sóc jo, no els meus fills  
El "no ets tu, sóc jo" sona incòmodament cert quan l'aprenentatge és no cridar.
M'he adonat que moltes vegades he cridat els nens per haver-me barallat amb el meu marit, perquè estava atabalada pel munt de feina pendent que tenia o perquè estava cansada, no perquè els nens es portessin realment "malament".
També he après a reconèixer els meus "disparadors personals" i llavors em dic en veu alta "tu no estàs enfadada amb els nens, no cridis", i em funciona molt bé per mantenir a ratlla els crits.  
9. Cuidar de mi m'ajuda a no cridar  
Sempre he estat molt bona tenint cura dels altres, però no he estat tant bona en tenir cura de mi mateixa, fins ara. Un cop vaig adonar-me que els meus "disparadors personals", com sentir-me amb sobrepès, sentir-me desconnectada dels amics i sentir-me exhausta em predisposaven a cridar, vaig començar a cuidar de mi mateixa.
Vaig començar a anar a dormir abans, prioritzant l'exercici, vaig tractar de trucar algun amic més sovint, i el més important de tot, em vaig començar a dir que està bé no ser perfecte.
Cuidar de mi no només m'ajuda a no cridar, sinó que també em fa més feliç, em fa estar més relaxada i més amorosa. Els beneficis de no cridar s'estenen més enllà de ser pares! No tinc cap dubte que he millorat en la criança dels meus fills i en l'àmbit personal, ara que no crido. 
10. No cridar et fa sentir bé  
Ara que he deixat de cridar, no només em sento més feliç i tranquil·la, també em sento més lleugera.
Me'n vaig al llit "lliure de culpa" i em llevo amb més confiança en que puc ser una mare més comprensiva, amorosa i pacient. També estic bastant segura que els meus fills es senten més feliços i més tranquils.
Se que tothom voldria llegir "vaig deixar de cridar i no només em sento molt bé, sinó que també els meus fills s'han convertit en nens més tranquils i pausats". Bé, doncs no, no ho són, ells continuen sent com eren, però les enrabiades són més curtes i algunes les hem arribar a evitar completament. .
Ara que estic més tranquil·la, puc pensar més racionalment per a resoldre els problemes potencials, abans que vingui una altra "crisi", no us penseu que els nens es comportin perfectament!
Definitivament els meus fills són més amorosos amb mi i ara em diuen molt més sovint "t'estimo mama rinoceront taronja" i això em fa sentir molt i molt bé!
Què us ha semblat?
Evidentment tots som humans i finalment, després de 520 dies, l'autora del blog va cridar als seus fills. 
Si voleu visitar l'entrada que va escriure d'aquell dia al seu blog, és aquí, però en anglès. 
Si us interessa, podem traduir-la i penjar-la, ja direu.

Entrada relacionada: Com hem de parlar als nens?


1 comentari:

Gràcies per comentar